Menu
Sağlıklı Bebekler Mutlu Anneler Kulübü
0850 532 3 386

Bebeğin Aylara Göre Gelişimi

Bebeklerimizin gelişimini takip etmenin en doğru yolu, düzenli doktor takibidir. Her bebek birbirinden farklıdır. Bebeğinizin motor gelişimi, sosyal gelişimi ve dil gelişimini tabloyu tıklayarak öğrenebilirsiniz. ?

 

ay1

  • Ay sonuna doğru çenesini kaldırabilir.
  • Yatay pozisyonda başını çevirebilir.
  • Eller yüze yakınken yumruk yapabilir.
  • Başını daha iyi kontrol edebilir.
  • Karın üstü yatırıldığında başını 45 derece kaldırabilir.
  • Gözleriyle hareket eden bir cismi izler.
  • Başını ve gözlerini sese döndürür.
  • Anne sesini ayırt eder.
  • Ay sonuna doğru yetişkin sesine gülümser.
  • Stres dışı ağlar.
  • Anne babayı tanır.
  • Kendisiyle konuşan kişiye bakar.
  • Farklılaşmamış ağlama davranışı gösterir.
  • Müziğe tepki verir.

 

ay2

  • Yüzüstü pozisyonda ön kol üzerine hareketlenir.
  • Sağa sola sallanır.
  • Kişileri ayırabilir.
  • İğrenmeye yönelik mimik başlar (ekşi gıda/yüksek ses gibi).
  • Odaya giren kişiyi gözle takip eder.
  • Güzel ses ya da uyaranlara kendiliğinden güler.
  • Tanıdık birinin sesi ile ağlamayı durdurur.
  • İleri geri değişken ses çıkartır.
  • Renkleri fark edebilirler.
  • Farklı sesler çıkartır.
  • Sesin kaynağına yönelir.
  • Konuşan kişiye ve ses çıkaran nesneye sesli tepki verir.
  • Kıkırdar.
  • Agular, babıldar.

 

ay3

  • Destekle oturabilir.
  • Oturtulunca başını dik tutar.
  • Dirseklerinden destek alabilir.
  • Önden arkaya sallanır.
  • Elden ele transfer yapar.
  • Bilyeleri inceler.
  • Elle uzanabilir.
  • Bakım vereni tanır ve ona bağlanmaya başlar.
  • Bebek, yüzler arasında ayırım yapar.
  • Tanıdık olduğu kişi daha kolay sakinleştirir.
  • Tanımadığı kişilerden çekinir.
  • Oyun davranışına ilk kez girişir.
  • Yetişkinin çıkardığı sesleri taklit eder.
  • İsmi söylendiğinde bakar.
  • Dudak sesleri çıkartır.
  • Tek heceli anlamsız sesler çıkartır.
  • İsteklerini belli etmek için jest ve mimiklerini kullanır.

 

ay4

  • Desteksiz oturmaya başlayabilir.
  • Dönmeyi öğrenir.
  • Bebeğiniz sürünmeye başlamıştır.
  • Kollardan destek alabilir.
  • Tutulduğunda sekerek adımla başlayabilir.
  • Kendi kendine oturma pozisyonuna geçebilir.
  • Diz üstünde durabilir.
  • Sürünebilir.
  • İkinci küpü birinci küpün üstüne koyar.
  • Yetişkinlerin kol ve bacaklarıyla yaptıkları hareketleri taklit edebilir.
  • Bebekler annelerinden ayrıldıklarını anlarlar.
  • Yabancıları tanımaya başlar.
  • Cisimlerle ilgilenir.
  • Ailenin yüzüne bakarak yardım ister.
  • Sevinç ve üzüntüsünü aileye gösterir.
  • Yetişkin birinin izlediği cismi eş zamanlı olarak izlemeye başlar.
  • Oyuncaklarını tanımaya başlar.
  • Yüksek/alçak ya da hızlı/yavaş ses tonlarına tapki verir.
  • Yetişkinlerin çıkardığı sesleri kısa bir süre sonra taklit eder.
  • Yetişkinin ilgisini çekebilmek için kendi kendisine sesler çıkartır.

 

ay5

  • Ayak ve el üstünde durabilir.
  • Yerden kalkabilir.
  • Destekle yürüyebilir.
  • Eliyle eşyaları tutar.
  • Tek elinde tutulunca ayakta durur.
  • İki elinden tutulunca yürüyebilir.
  • Eliyle eşyaları tutar.
  • Tek elinde tutulunca ayakta durur.
  • İki elinden tutulunca yürüyebilir.
  • Korku deneyimleri çağrıştırıldığında bakar.
  • Bye bye denilmesini anlar, el sallar.
  • Başkasının sesini bilinçli olarak taklit eder.
  • Kendisiyle konuşan kişiye farklı sesler çıkartarak cevap verir.
  • Konuşmadaki tonlamalara benzer sesler çıkartır.
  • İsteklerini ağlamadan ses, jest ve mimiklerle belirtir.
  • Baba der, el sallar.

 

ay6

  • Oturduğu yerden döner.
  • Tek eli ile eşyaları kurcalar.
  • Tek elle tutunarak yürüyebilir.
  • Kolları havada iken ayakta durur.
  • Bağımsız adımlar atar.
  • Bebeklerin çoğu bu 3 aylık dönemin sonlarına doğru yürümeye başlamış olur. Ancak her çocuğun gelişim tablosu farklı olduğu için kimi çocuklar 9 aylıkken yürümeye başlayabileceği gibi kimilerinde bu süre 18 aya kadar çıkar.
  • Yardım ister.
  • Yardım için eşyaları karşısındakine uzatır.
  • Ailenin ilgilendiği eşyayı ayırt eder.
  • İstediği eşyayı gösterir.
  • Tüm ilginizi ona yöneltmenizi ister.
  • Oyuncaklarını, yiyeceklerini ve özellikle de sizin ilginizi; yani sevdiği şeyleri başkalarıyla paylaşmaktan hoşlanmaz. Yaşıtı olan çocuklarla beraber olduğu ortamlarda da diğer çocuklarla iletişim kurmaya istekli değildir.
  • Kendine özgü ses-sözcük benzeri ifadeler kullanır.
  • Nesnelerin ya da kişilerin adlarını söyler.
  • Tek sözcükler kullanır.
  • 1-10 arasında sözcük söyler.

 

ay7

  • Eli yukarıda ve dışta yürür.
  • Bakım verenin ilgisini çekmek için ilgisini gösterir.
  • Tek oyuncaklarla fonksiyonel oyunlar oynar.
  • Deneme ya da yanılma yoluyla oyuncakları keşfeder.
  • Çok istediği objeyi işaret eder.
  • “Top nerede?” gibi sözler söylenince doğru yere bakar.
  • 3-4 kelime kullanır.
  • Kendine özgü dil kullanarak değiik sesler çıkartır.
  • Birkaç eşyayı adlandırır.
  • Açıkça ilgilendiği şeyi işaret ederek almak istediğini belirtir.

 

ay8

  • Yerden oyuncak almak için durur.
  • Merdivenlerden yukarıya doğru tırmanır.
  • Eşya taşıyarak yürüyebilir.
  • Mobilyalara tırmanır.
  • Ağlayan ve gülen birine empati gösterir.
  • Yetişkini karşılıklı kucaklar.
  • Mekanik oyuncağı çalıştırmak için kurcalar.
  • Vücut bölümlerini işaret eder.
  • Doğru kelimelerle ifadesi gelişir.

 

ay9

  • Hafif yardımla tek ayağının üzerinde durabilir.
  • Geri yürür.
  • Tek elle tutunarak merdiven çıkar.
  • Çocuğunuz 17 aylıkken hala yürümüyorsa doktorunuza danışmakta fayda vardır.
  • Öper.
  • Oyun olarak, bakım vereni etkilemek için yer değştirir.
  • Farkındalık gelişir.
  • Bu dönemde çocuğunuz etrafında gördüğü insanlara el sallar, ikili ya da çoklu oyunlar ve basit emir cümlelerini anlar.
  • Hayvan seslerini de taklit edebilir.
  • “Hayır” kelimesini sıklıkla kullanır.
  • İnatlaşma başlar. Doğru davranışlarını pozitif tavırlarla (kucaklama, öpme, gülümseme gibi) ödüllendirerek, yanlış davranışlarını düzeltebilirsiniz.
  • Basit emirleri anlar, “anneye getir” gibi.
  • Söylenildiğinde resmi gösterir.
  • 5-10 kelime kullanır.
  • “Hepsi bitti/gitti” gibi yarım cümleler kurar.
  • Çevresel sesleri taklit eder(hayvan sesleri gibi).
  • İstediği şeyin adını söyler.

 

ay10

  • Merdivenlerden emekleyerek iner.
  • İyi koşar.
  • Küçük sandalyeye kendisi oturur.
  • Dururken top fırlatır.
  • 4 küple kule yapar.
  • Taklit eder.
  • 18 ay dolarken artık eline aldığı oyuncakları ve eşyaları ağzına götürmez, elinde evirip çevirerek inceler.
  • Diğer insanlarla ilgilenir.
  • Utanma davranışı gösterir.
  • Yanlış yaptığında sahiplenir.
  • Erişkinlerin arkasından el sallar.
  • İsmi söylenildiğinde 3-4 cismi gösterir.
  • Vücut bölgelerini gösterir.
  • Kendisini işaret eder.
  • “Benim” kavramını anlar.
  • İsmi söylendiğinde tanıdık insanları gösterir.
  • 10-15 kelime kullanır.

 

ay11

  • Oyun içinde çömelir.
  • Büyük eşyaları taşır.
  • Tek elle tutunarak merdiven iner.
  • Yardımsız yuvarlak çizer.
  • 5-6 küp ile kule yapar.
  • Kare şekilleri tamamlar.
  • Duyguları hakkında bilgisi olmaya başlar.
  • Hayvanlarla ilgilenir.
  • Heyecanla öper.
  • 3 resmi adlandırır.
  • “Ben”, ”O” kavramlarını anlamaya başlar.
  • Örneğin anahtarı işaret ederek anne der, bu anahtar annenin demektir.
  • İlgi kurar, sosyal konuşma başlar.

 

ay12

  • Her adımda ayağa kalkarak ya da korkuluktan tutunarak merdiven iner.
  • Gösterilen topu tekmeler.
  • Yürüme tahtasında tek ayak yürür.
  • Kutu kapağını kapatır.
  • Yanlamasına çizgileri taklit eder.
  • Daire şeklinde karalamalar yapar.
  • Diğer çocukları dikkatle izler.
  • Meydan okuyan hareketler gösterir.
  • 4-5 resmi söylendiğinde gösterir.
  • 5-6 Vücut bölgesini doğru gösterir.
  • 4 parça giysinin adlarını doğru bilir/gösterir.
  • 25-50 kelime kullanır.
  • Çok soru sorar.
  • Her hafta iki yeni kelime öğrenir.

 

ay13

  • Her adımda iki ayağını atarak merdiven iner.
  • Küplerden tren yapar.
  • Kapıyı, kapı kolu kullanarak açar.
  • Pipet ile bardaktan sıvı bir şey içebilir.
  • Kıyafetlerini (pantolon gibi) çıkartabilir.
  • Duygularını maskelemeye (gizlemeye) başlar.
  • İki aşamalı emirleri taklit eder.
  • “Ben”, “sen” farkını anlar.
  • 5-10 resmi gösterebilir.
  • 2-3 kelimelik kısa cümleler kurar(isim,yüklem).
  • 50’den fazla kelime kullanır.
  • Konuşmasının en az %50’si anlaşılır.
  • Kendini adı ile ifade eder.
  • Üç resmi isimlendirir.

 

ay14

  • Merdivenleri rahatlıkla inip çıkabilir.
  • Oyuncakları her yöne götürüp, iter, çeker, sürükler.
  • 3 tekerlekli bisikleti kullanabilir.
  • Topu yukarıya doğru atabilir,bir topu yakalamak üzere hamle yapar.Her iki elini eşit olarak kullanabilir.
  • Tamamen benmerkezcidir.
  • Çocuk tamamen sembolik oyunlar oynanan bir dönemdedir. Genellikle “mış gibi” yapma dönemidir. Kucağında gerçek bir bebek varmış gibi yapar, doktormuş gibi oynar, anneymiş gibi yemek yapar. Ellerini yıkayabilir, temizlik kurallarını bilir, uygulamada bazen sıkıntılar olabilir.
  • Artık daha karmaşık konuşmalar yapabilir.
  • 300 kadar kelime bilir. Bazı sözcüklerin söylenişi hala yanlış ya da yarım olabilir ancak çok akıcı ve sürekli konuşur.
  • Masal ve bilmece dinlemeye bayılır.
  • Bazı organlarının adlarını bilir.
  • Sayı ve miktar kavramları yerleşmemiştir. Parça ve bütün arasında ilişki kuramaz.

 

ay15

  • Merdivenleri rahatlıkla inip çıkabilir.
  • Oyuncakları her yöne götürüp, iter, çeker, sürükler.
  • 3 tekerlekli bisikleti kullanabilir.
  • Topu yukarıya doğru atabilir, bir topu yakalamak üzere hamle yapar.
  • Her iki elini eşit olarak kullanabilir.
  • Hangi elini kullanacağı belirginleşir, kalemi rahatlıkla tutarak yazar, resim yapar.
  • Makas kullanabilir, ipe bocuk dizme gibi ince motor faaliyetlerini yapabilir.
  • Resimlerinde sadece baştan oluşan insanlar çizer. Bazı harfleri yazabilir, renkleri genellikle bilir.
  • Tamamen benmerkezcidir.
  • Çocuk tamamen sembolik oyunlar oynanan bir dönemdedir. Genellikle “mış gibi” yapma dönemidir. Kucağında gerçek bir bebek varmış gibi yapar, doktormuş gibi oynar, anneymiş gibi yemek yapar.
  • Ellerini yıkayabilir, temizlik kurallarını bilir ama uygulamada bazen sıkıntılar olabilir.
  • Kıyafetlerini çıkarıp giyebilir ama düğmeli olanlarda yardım alması gerekir.
  • Tuvalet alışkanlığını genellikle kazanmıştır.
  • Evdeki birçok işe yardımcı olmak için çok heveslidir.
  • Akranlarıyla oyun oynamaya başlar ve oyunlarda işbirliğine daha yatkındır.
  • Konuşarak ikna edilebilir ve daha anlayışlıdır.
  • Kardeşine ve kendisinden küçüklere şefkatlidir.
  • Geçmiş ve şimdi arasındaki farklılığı artık anlamaya başlar.
  • Korkular ortaya çıkabilir, hayali arkadaşları olabilir.
  • Olayları sadece kendi düşüncesinden ibaret zanneder ve diğer insanların da düşünceleri olduğunu bilemez. Paylaşma duygusu henüz oturmamıştır. Özellikle 2-7 yaşlar arasındaki çocuklar sınıflandırma ve gruplama yapamazlar.
  • Çok fazla meraklıdır ve cinsel farklılıkları anlamaya başlamasıyla birlikte ciddi olarak bu yönde sorular sormaya başlar.
  • Artık daha karmaşık konuşmalar yapabilir.
  • Neden sonuç arasında bağlantılar kurmaya başlar.
  • 300 kadar kelime bilir ve her an yeni kelimeler öğrenmeye devam eder. Bazı sözcüklerin söylenişi hala yanlış ya da yarım olabilir ancak çok akıcı ve sürekli konuşur. Cümle içinde zaman zaman ‘ve’ kelimesini kullanabilir.
  • Yetişkinlerle bir arada olmaktan hoşlanır, masal ve bilmece dinlemeye bayılır.
  • Bazı organlarının adlarını bilir. Ancak sayı ve miktar kavramları yerleşmemiştir. Parça ve bütün arasında ilişki kuramaz.